Overzicht van alle afleveringen

De Circulaire #161 - de customer journey van de IJburglaan ⛔️

Verzonden: 23-05-2022

Waarom staan er geen plaatjes op deze pagina?
Logo van De Circulaire

Hallo! Ik reed recent over een straat in Amsterdam en dacht: wat staan hier idioot veel verkeersborden. Dat leek me nou een leuk onderwerp om eens uitgebreid over te schrijven. Maar er zijn ook weer gewoon linkjes, een boekrecensie en kattengifjes. En spelfouten, want de chef K. zit in Montreal.

Toch veel plezier met deze Circulaire !


De customer journey van de IJburglaan

Deze afbeelding is niet beschikbaar Enige borden op de IJburglaan in Amsterdam.

De IJburglaan is een belangrijke verkeersader in Amsterdam. Vanaf afslag 14 op de ringweg A10 loopt de laan twee kanten op. Oostelijk over de lengte van de wijk IJburg, westelijk richting het centrum.

Over dat laatste deel wil ik het hebben. Het is een belangrijke doorvoerroute. De IJburglaan gaat naar de Piet Heintunnel, die de laan verbindt met de Piet Heinkade in het centrum.

De tunnel is tot eind september dicht voor onderhoud. En rondom de laan zijn veel (bouw)werkzaamheden. Routes lopen niet zoals ze normaal lopen. En daarom staan er borden langs de IJburglaan. Heel veel borden.

Deze afbeelding is niet beschikbaar

Nee, er staan er echt heel veel.

Deze afbeelding is niet beschikbaar

Héél veel.

Deze afbeelding is niet beschikbaar

De afstand vanaf de afslag op de A10 tot het kruispunt met de Zuiderzeeweg (waar de afgesloten Piet Heintunnel begint) is net iets meer dan een kilometer. Hoe je precies 'een bord' telt is natuurlijk subjectief, maar op die ene kilometer tel ik er zelf rond de 70 .

De grootste concentratie borden zit op de laatste 500 meter, net voor de kruising. Als ik alleen de borden tel die een omleiding of een andere tijdelijke situatie aankondigen kom ik uit op 21 stuks. Over dat stukje rijd je ongeveer 24 seconden. Gemiddeld heb je dus net iets meer dan een seconde om een bord te lezen. En dan moet je ook nog op de weg letten!

Zijn al die borden echt zo belangrijk dat ze er állemaal moeten staan? Nee. Er zijn borden die niet meer van toepassing zijn. Maar in plaats van dat ze worden weggehaald is er tape overheen geplakt.

Deze afbeelding is niet beschikbaar

Maar een stuk duck tape over een bord plakken betekent niet dat je dat bord niet ziet . Je ziet het wel degelijk, maar denkt vervolgens: oh ja, dit moet ik eigenlijk niet bekijken, want het is niet relevant.

Dan zijn er de borden die aangeven dat de Piet Heintunnel is afgesloten (dus de route rechtdoor) en dat je naar links of rechts moet.

Deze afbeelding is niet beschikbaar

Dezelfde boodschap, maar dan op vier verschillende manieren uitgebeeld (het middelste bord heeft pijlen op zowel een fysiek bord als op een matrixscherm).

En tenslotte is er de boodschap dat je voor de route naar het centrum het bord met de letter 'A' moet volgen.

Deze afbeelding is niet beschikbaar

Opvallend is hier dat er veel melding wordt gemaakt van de omleiding (en dat je 'A' moet volgen) maar dat er op de hele route maar twee borden staan met de 'A' en dat van die twee er één ook nog de verkeerde kant op wijst.

Deze afbeelding is niet beschikbaar De IJburglaan (zwart omcirkeld het deel met de borden) 📷. OpenStreetMap contributors / ODbL / CC-BY-SA

Op de IJburglaan staan dus 21 borden die heel omslachtig iets proberen uit te leggen wat helemaal niet zo ingewikkeld is:

  • De Piet Heintunnel is dicht.
  • Je kunt nog wel naar links of naar rechts.
  • Links is het centrum.

Het zou helpen als ze alle borden die met duck tape zijn afgeplakt zouden weghalen. En dan nog een keer de helft weghalen. En de borden die je dan laat staan dezelfde iconen geven (dus niet pijlen op vier manieren). Maar gaat dat gebeuren? Ik betwijfel het. Voorlopig komen er vooral borden bij .

Je kunt je afvragen: hoe ontstaat zo'n situatie?

Ik heb geen studie gedaan naar wie al die borden op de laan heeft neergezet, maar ik heb wel een vermoeden. De Amerikaanse computerprogrammeur Melvin Conway viel ooit op dat organisaties systemen ontwerpen die hun communicatiestructuur reflecteren. Later werd dat de wet van Conway genoemd. Als je het eenmaal weet zie je het overal.

De gemeente Amsterdam heeft 14.000 medewerkers. Het lijkt me dus geen gekke aanname dat er heel veel losse afdelingen zijn die allemaal die borden hebben geplaatst. Maar dat er niemand verantwoordelijk was voor het totaalplaatje.

Oftewel: niemand bekeek de complete customer journey van de automobilist die vanaf de A10 richting het centrum wil en niet zo goed weet hoe dat moet als de Piet Heintunnel dicht is.

Maar hee, het staat vast ergens op een bord.

Mediadieet

Deze afbeelding is niet beschikbaar Zwermen van Zoro Feigl. 📷. HK

Wat ik de afgelopen tijd las en bezocht.

  • Zonvonkengesproei . Solotentoonstelling van Zoro Feigl in het Stedelijk Museum Schiedam. Ja, ik ben wellicht wat subjectief omdat ik medeverantwoordelijk was voor de vernieuwde website van dit museum (zie de vorige Circulaire ). Maar de eerste grote solotentoonstelling van Feigl is echt fantastisch. Feigl maakt moderne kunst waar je geen lange artist statements voor hoeft te lezen maar die je moet ondergaan. Technisch perfect uitgevoerd vraag je jezelf bij elk werk af hoe hij dít nou weer voor elkaar heeft gekregen. De beste reden om naar Schiedam af te reizen om het nieuwe museum te bekijken (de andere twee tentoonstellingen zijn ook heel leuk!). Nog tot 11 september. (★★★★)
  • The Man Who Loved Only Numbers . Biografie uit 1998 over de Hongaarse wiskundige Paul Erdős (1913 - 1996), geschreven door Paul Hoffman. Erdős was een briljante maar excentrieke wiskundige. Hij zwierf de wereld rond, ging langs bij wiskundigen, vroeg of hun 'brein open was', en verwachtte dan dat ze dagenlang met hem zouden werken aan wiskunde-artikelen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Het wierp zijn vruchten af: toen Erdős op 83-jarige leeftijd stierf had hij meer dan 1.500 artikelen geschreven met honderden anderen. The Man Who Loved Only Numbers leest lekker weg, met veel sappige anekdotes. De auteur heeft wel de neiging om iets te vaak een zijspoor in te slaan. En ik betwijfel of dit boek erg interessant is als je niet zo veel hebt met wiskunde en excentrieke wetenschappers. (★★☆☆)

De beste linkjes

Deze afbeelding is niet beschikbaar Hotel Wonderland in Zaandam. 📷 HK

Deze afbeelding is niet beschikbaar

Deze afbeelding is niet beschikbaar Een Ijslander. 📷. Andreas Tille / CC BY-SA 3.0 / Wikimedia Commons

De beste gifjes

Normaal gesproken doet mijn Lotte Belice, mijn geweldige chef Kattengifjes, de eindredactie over deze nieuwsbrief (en suggereert ze natuurlijk gifjes). Maar de chef K. zit op het moment van schrijven te hangen met haar Twitch -homies in het Canadese Montreal (true story). Alle spelfouten en saaie kattengifjes komen deze keer dus volledig op mijn conto!

Deze kitten is ook wel ergens schuldig aan.

Deze afbeelding is niet beschikbaar

In het klassieke gifjesgenre "katten verstoren yogaposes" weer een fraai exemplaar.

Deze afbeelding is niet beschikbaar

En zo klassiek dat ik er nog eentje heb!

Deze afbeelding is niet beschikbaar

En dat was het!

De volgende Circulaire verschijnt op maandag 6 juni. Ik zou daar natuurlijk een grappig evenement bij kunnen zoeken, maar dat doe je deze keer maar lekker zelf.

Doei!

💸 Dank aan de trouwe lezer die deze keer doneerde. Heb jij ook iets over voor De Circulaire ? Doneer heel makkelijk via deze link .
🤙. Wil je een keer geheel vrijblijvend met me praten? Over digitale producties? Je eigen projecten? Of de psychische gesteldheid van Barrie? Plan hier een online koffiegesprek met me in .