Overzicht van alle afleveringen

De Circulaire #236: versloppificatie en feestificatie đŸ€Ż

Verzonden: 01-12-2025

Waarom staan er geen plaatjes op deze pagina?
Logo van De Circulaire
Deze afbeelding is niet beschikbaar

Hallo!

In de vorige editie schreef ik over de versloppificatie van kattengifjes en vroeg ik u wat we moesten doen. Uw antwoorden leest u in deze editie terug. En verder heb ik heel leuk nieuws over het tijdschrift: namelijk dat we de campagne hebben gehaald! Hoe het nu verder gaat leest u ook hier. En natuurlijk zijn er ook weer goede linkjes én (toch weer) kattengifjes.

Veel plezier met deze Circulaire !

De versloppificatie-enquĂȘte

Deze afbeelding is niet beschikbaar

In de vorige Circulaire schreef ik samen met de Chef Kattengifjes een noodkreet: het is zeer moeilijk geworden om leuke kattengifjes voor deze nieuwsbrief te vinden, omdat er zo ontzettend veel AI-slop tussen zit . Wat moeten we daar mee? Ik vroeg het aan u via een enquĂȘte.

Bijna 60 lezers vulden de enquĂȘte in, waarvoor mijn hartelijke dank.

Ik vroeg welke sociale media u gebruikt. Bij de respondenten zijn de populairste opties LinkedIn (54%), YouTube (51%) en Instagram (46%). Een stuk lager volgen Mastodon (34%), Bluesky (29%), Reddit (27%) en Facebook (19%). Twitter / X en Tiktok zijn niet heel populair (beide 7%). 9% gaf aan geen enkele van de genoemde platforms te gebruiken. En sorry, maar WhatsApp en Signal zijn geen sociale media (ik zou het ‘messenger apps’ noemen).

Bijna de helft gebruikt voornamelijk zelf gecureerde feeds om die sociale media te consumeren, en iets meer dan een derde voornamelijk via algoritmische feeds (‘for you pages’). Andere opties: direct via de zoekfunctie en “via jullie nieuwsbrief en podcasttips” (is De Circulaire dan ook een sociaal medium?).

Wat moeten we in vredesnaam doen met de kattengifjes in deze nieuwsbrief? Een ruime meerderheid van 72% stemde voor gifjes uit het niet-gepubliceerde archief te halen, dus dat gaan we doen (alhoewel ik niet kan garanderen dat die AI-vrij zijn). 7% wilde dat we veel meer tijd spenderen om op AI te checken (we zijn niet levensmoe, dus dat gaan we niet doen) en net zoveel respondenten had geen problemen met AI-gifjes. 12% wilde helemaal geen gifjes meer zien in deze nieuwsbrief (is dit dan nog wel De Circulaire ?)

Andere suggesties: “De Chef K. eindelijk eens wat rust geven, want haar mentale gezondheid gaat voor”, “kattengifjes uit de Wayback Machine halen” (op zich leuk, maar hoe vind je die?), “laten insturen door lezers” (kom maar door), “ook eendjes en olifanten” (betwijfel dat die AI-vrij zijn), “zelf gifjes maken” (leuk, we hebben geen huisdieren) of natuurlijk “gifjes van bijzondere serviezen” (leuk????).

Wat had u verder nog te melden? Dat een Circulaire zonder kattengifjes ondenkbaar is, maar dat dit misschien het moment is om deze nieuwsbrief voortaan af te sluiten met af “medieval memes, dubbelzinnige kindertekeningen of lezerspost”. En sommigen merkten op hoe het mogelijk barsten van de AI-bubbel te rijmen valt met dat AI ook onontkoombaar is geworden: daar heb ik een heel artikel voor nodig, maar in het kort ben ik het erg eens met het stuk van Anil Dash over de mening van de meerderheid .

En verder had u te melden dat “Wegens al deze ellende vertrouw ik nieuwsbrieven nog het meeste - zoals de Circulaire uiteraard.”. Waarvan akte (alhoewel ik het streepje in dat bericht dan wel weer een beetje ChatGPT-esque vind).

Hoera, de campagne is geslaagd! 🎉

Deze afbeelding is niet beschikbaar

Ho dit zijn drukproeven, op de definitieve exemplaren ben ik nog knapper.

De Voordekunst-campagne voor het Circulaire tijdschrift is geslaagd! De campagne voor het tijdschrift liep zes weken, van 13 oktober tot en met 23 november. Aan het begin van de vierde week, op 4 november, zaten we al op 100% van het streefbedrag van €6.500. Maar de campagne liep nog even door. Want alle extra beetjes waren welkom, en wie een tijdschrift wilde moest ook doneren.

Dat deden alsnog een hoop mensen, want we hebben 120% gehaald van ons streefbedrag: €7.828 . In totaal doneerden 242 mensen aan De Circulaire . Iedereen zal het vast zeggen, maar ik vond het echt hartverwarmend om te zien hoeveel mensen graag dit rare tijdschrift in hun bus willen krijgen. Ontzettend bedankt!

Wat nu? Voor het team (ikzelf, mijn eindredacteur en de vormgever) begint nu de eindsprint. De vormgever is bezig met de laatste spreads af te maken. De eindredacteur en ik zijn de drukproeven (die zie je op de foto) nauwkeurig aan het nalopen om de laatste fouten eruit te halen. Ik hoop eind volgende week het tijdschrift naar de drukker te sturen zodat het op tijd is om te verspreiden tijdens de lanceerborrel op 11 december. We gaan rond die datum ook de tijdschriften versturen.

Ik hoop heel erg dat iedereen het tijdschrift voor Kerst binnen heeft. Ik moet hier echter wel een klein beetje expectation management doen. De posterijen hebben het druk rond de Kerstdagen, dus ik kan niet garanderen dat je het tijdschrift kan lezen tijdens het gourmetten. In het ergste geval krijg je het dus ergens begin volgend jaar in de bus.

Omdat we meer hebben opgehaald dan gehoopt houden we waarschijnlijk ook een klein beetje over. Dat geld zal ik doneren aan een goed en toepasselijk doel. Welke dat is hou je nog van me tegoed. Meer in een volgende nieuwsbrief!

De beste linkjes

Deze afbeelding is niet beschikbaar
Deze afbeelding is niet beschikbaar

đŸ“·ïž Alexa von Horsedogs

De beste gifjes

We gaan dus een beetje experimenteren met deze rubriek. Deze week twee gifjes uit ons rijke archief van niet-gepubliceerde gifjes en één nieuwe vondst.

Deze kat bezwijkt een beetje onder zijn eigen kindje.

Deze afbeelding is niet beschikbaar

Deze kat bezwijkt door de erotische diensten van een vriendje.

Deze afbeelding is niet beschikbaar

En deze kat bezwijkt onder de dampen van een luchtbevochtiger.

Deze afbeelding is niet beschikbaar

En dat was het!

Over twee weken is de lanceerborrel van het tijdschrift geweest en zijn er hopelijk al een hoop tijdschriften op de post gegaan. Maar mocht u het tijdschrift dan nog niet in de bus hebben: niet getreurd. U krijgt namelijk de beste linkjes van het afgelopen jaar zodat u de feestdagen een beetje uit kunt houden.

Tot dan!

De Circulaire is de tweewekelijkse nieuwsbrief van Hay Kranen. Hay is als zelfstandig creative coder werkzaam in de kunst, cultuur en mediawereld. Ik ben altijd geĂŻnteresseerd in nieuwe klussen of projecten (en feedback op deze nieuwsbrief), dus wil je een keer koffie met me drinken? Dat kan: reply gewoon op deze nieuwsbrief of stuur een mailtje naar hay@haykranen.nl .

✍ Nieuwsbrief doorgestuurd gekregen? Meld je hier aan voor De Circulaire .

💬 Volg Hay op Mastodon , Bluesky en LinkedIn .

đŸ—„ïž Alle oude Circulaires vind je in het archief .

đŸ€– Werk dat ik heb gemaakt vind je in mijn portfolio .